• Osa 2: Tiimimme tavoitteet ja suunnitelma







    Seuraavaksi pääsette pohtimaan oman ryhmänne ruokakasvatuksen nykytilannetta ja tulevaisuutta. Millaiselta ruokakasvatus näyttää juuri teidän ryhmässänne? Entä missä haluaisitte kehittyä? Kun ruokakasvatuksesta on sovittu tiimitasolla, ei sen toteuttaminen jää vain yhden asiasta kiinnostuneen tehtäväksi. Pohtiessanne ruokakasvatuksen tavoitteita juuri teidän ryhmässänne voitte hyödyntää tätä tehtäväpohjaa.

    Selkeän ruokakasvatuksen vuosisuunnitelman tekeminen helpottaa ruokakasvatuksen toteuttamista. Pedagogisen toiminnan suunnittelun työvälineenä voi käyttää lapsen ruokailun ja syömisen tähti -työkalua, sekä ruokakasvatuksen vuosikelloa, jonka avulla on helppo hahmottaa ruokakasvatuksen kokonaisuus yhden vuoden aikana. 


    Tiimitehtävä: Huoneentaulu 

    Ruokakasvatuksen toteuttamista helpottavat selvät yhdessä sovitut käytännöt. Niistä voi esimerkiksi tehdä huoneentaulun (tulosta pohja tästä), josta sijaiset ja vanhemmat näkevät helposti yhteiset pelisäännöt ja rutiinit. Voitte käyttää apuna seuraavia kysymyksiä:

    • Miten eri ruokailutilanteet hoidetaan? 
    • Miten aloitetaan ja lopetetaan? 
    • Miten ruoka annostellaan? 
    • Milloin lapsi voi annostella ruokansa itse? 
    • Mitä ovat hyvät pöytätavat ja miten niitä harjoitellaan? 
    • Miten aikuiset ohjaavat lapsia ruokailutilanteissa? Miten lapsille puhutaan? 
    • Miten kasvattajat puhuvat ruoasta ja omasta syömisestään? 
    • Miten puhutaan lasten ruokailusta? 
    • Miten ja missä ruokailun pulmista puhutaan? 

    Tässä yksi esimerkki huoneentaulusta.